IBO-Modellen er nytænkende omkring brobygning, fordi:

– Eleven kommer i erhvervspraktik– eller det som vi kalder erhvervsbrobygning – altså dage, hvor de besøger erhverv og virksomheder i forbindelse med deres opgave, som kombineres med uddannelsesbrobygning.
– eleven kommer i brobygning til ungdomsuddannelser, det kalder vi IBO Brobygning, og hvor ungdomsuddannelserne giver sparring på elevernes medbragte ideer.

Dermed bliver OSO, praktik og brobygning til et sammenhængende innovationsdidaktisk forløb.

For at fastlægge sin egen IBO struktur, har vi udviklet ”IBO-Kabalen” og IBO-Planlægningsbanner,som en hjælp til at strukturere et forløb, der passer til den enkelte skole. Hent begge i arbejdsarkene.

“Det at vi kommer ud til en person/virksomhed vi ikke kender og hjælper ham med at løse et problem med et nyt produkt – det gør bare én så glad. Nu er jeg blevet sikker i mit valg som elektriker”

Ib Muurmann

Elev 2017/18, Ladelund Efterskole